Direcția de Asistență Socială Sebeș solicită anual, în ultimul trimestru al anului, unităților școlare care funcționează pe raza administrativ – teritorială, date și informații cu privire la copii aflați în următoarele situații:
a) copii cu ambii părinți plecați la muncă în străinătate;
b) copii cu părintele unic susținător plecat în străinătate;
c) copii cu un singur părinte plecat la muncă în străinătate;
d) copii reveniți în țară după o perioadă de ședere în străinătate alături de părinți mai mare de un an.
După primirea datelor, D.A.S. Sebeș are obligația de a se deplasa la adresa la care sunt îngrijiți copiii aflați în situațiile prezentate mai sus și de a verifica dacă sunt respectate prevederile art. 104 – 105 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 104 din Legea nr. 272/2004 : (1)Părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuiește copilul, care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligația de a notifica această intenție serviciului public de asistență socială de la domiciliu (D.A.S. Sebeș), cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi țara. (2) Notificarea va conține, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, după caz. (3) Confirmarea persoanei în întreținerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanța de tutelă, în conformitate cu prevederile prezentei legi. (4) prevederile prezentului articol sunt aplicabile și tutorelui, precum și în cazul în care ambii părinți urmează să plece la muncă într-un alt stat.
Art. 105 din Legea nr. 272/2004: (1) Persoana desemnată potrivit art. 104 alin. (2) trebuie să facă parte din familia extinsă sau dintre rudele, altele decât cele de gradul III inclusiv, afinii, prietenii familiei ori ai familiei extinse a copilului față de care acesta a dezvoltat relații de atașament sau alături de care s-a bucurat de viața de familie, să aibă minimum 18 ani și să îndeplinească condițiile materiale și garanțiile morale necesare creșterii și îngrijirii unui copil.) (2) Serviciile publice de asistență socială organizate la nivelul municipiilor, orașelor, comunelor asigură persoanelor desemnate consiliere și informare cu privire la răspunderea pentru creșterea și asigurarea dezvoltării copilului pe o perioadă de 6 luni. (3) La solicitarea părintelui sau, după caz, din oficiu, instanța va dispune delegarea temporară a autorității părintești cu privire la persoana copilului, pentru o perioadă de maximum un an, către persoana desemnată potrivit art. 104 alin. (2). În situația în care părinții nu revin în țară, instanța poate prelungi succesiv delegarea temporară, pe durata lipsei acestora, pentru perioade de cel mult un an. (4) Acordul persoanei căreia urmează să-i fie delegată autoritatea părintească se exprimă de către aceasta personal, în fața instanței. (5) La cerere se atașează acte din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1), precum și raportul de anchetă psihosocială întocmit de DAS Sebeș de la domiciliul persoanei desemnate. (6) Cererea se soluționează în procedură necontencioasă, potrivit Codului de procedură civilă. Soluționarea cererii de delegare a drepturilor și îndatoririlor părintești se face în termen de 3 zile de la depunerea acesteia. (9) Instanța de judecată va comunica o copie a hotărârii de delegare primarului de la domiciliul părinților sau tutorelui, precum și primarului de la domiciliul persoanei căreia i se acordă delegarea autorității părintești.
În situația în care constată că nu există persoana desemnată potrivit art. 104 din Legea nr. 272/2004, D.A.S. Sebeș are obligația de a informa în scris persoana în îngrijirea căreia se află copilul cu privire la prevederile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 272/2004. Art. 16 alin. (2): cel care ia un copil pentru a-l îngriji sau proteja temporar, până la stabilirea unei măsuri de protecție în condițiile legii, are obligația de a-l întreține și, în termen de 48 ore, de a anunța autoritatea administrației publice locale în a cărei raza teritorială își are sediul sau domiciliul.)
Persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea unui copil cu părinte/părinți plecat/plecați la muncă în străinătate are obligația de a pune la dispoziția D.A.S. Sebeș toate datele și informațiile pe care le deține cu privire la adresa la care pot fi contactați părinții în străinătate și de a face dovada că menține legătura cu aceștia.
Notificare intenție părinte de a pleca la muncă în străinătate;
Declarație pe propria răspundere a persoanei desemnate de părinte;
Documente ale părintelui/ părinților: act de identitate, act de stare civilă;
Dovada faptului că părintele exercită singur autoritatea părintească (hotărâre judecătorească, alte acte, după caz);
Alte acte (dacă acestea există) contract de muncă, permis de muncă, care să ateste unde va pleca părintele/părinții și pentru ce perioadă;
Documente de stare civilă ale copilului: certificat de naștere/ carte de identitate.
Adeverință medicală privind starea de sănătate a copilului;
Documente pentru persoana în grija căruia va rămâne copilul (act de identitate, cazier judiciar, dovada veniturilor, dovadă deținere locuință, adeverință medicală din care să ateste că este sănătos clinic, o declarație pe propria răspundere că nu mai are alți copii în întreținere);
Alte acte doveditoare care pot descrie situația familială sau a copilului, după caz.