Ajutor pentru familia cu copii

Ajutor pentru familia cu copii – Legea 196/2016:

Condiții de acordare

  • Se acordă familiilor cu venit net ajustat situat sub 930 de lei, care au în întreținere unul sau mai mulți copii în vârstă de până la 18 ani.
  • Componenta venitului minim de incluziune reprezentată de ajutorul pentru familia cu copii se acordă în funcție de nivelul venitului net lunar ajustat și numărul de copii din familie.

 

Tipul de familie

1 copil

2 copii

3 copii

4 sau mai mulți copii

Pentru familia beneficiară de ajutor de incluziune, precum și pentru cea cu venituri nete lunare ajustate de până la 366 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează

143 lei

286 lei

428 lei

570 lei

Pentru familia monoparentală beneficiară de ajutor de incluziune, precum și pentru cea cu venituri nete lunare ajustate de până la 366 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează

161 lei

320 lei

479 lei

638 lei

Pentru familiile care au un venit net lunar ajustat cuprins între 366 de lei/lună și 930 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează

115 lei

228 lei

341 lei

452 lei

Pentru familiile care au un venit net lunar ajustat cuprins între 366 de lei/lună și 930 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează

148 lei

287 lei

432 lei

572 lei

Obligațiile beneficiarilor de ajutor pentru familia cu copii

  • titularul venitului minim de incluziune are obligația să comunice primăriei în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi numărul membrilor familiei, în termen de maximum 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.
  • În vederea urmăririi respectării condițiilor de acordare a drepturilor ajutorului pentru familia cu copii, beneficiarii au obligația de a primi vizita personalului de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Social Sebeș la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie și de a furniza informațiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale.
  • În cazul în care solicitantul/beneficiarul refuză să furnizeze informațiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că familia acestuia nu îndeplinește condițiile de acordare a ajutorului.
  • Titularul are obligația de a prezenta la începutul fiecărui an școlar, pentru fiecare copil, care frecventează o formă de învățământ conform legii, adeverință de la școală cu mențiunea repetă/ nu repetă anul școlar.
  • în cazul familiilor care au în întreţinere copii de vârstă şcolară, ajutorul pentru familia cu copii se acordă în cuantumurile prevăzute la 18, cu condiţia ca fiecare copil să fie înscris şi să frecventeze fără întrerupere o formă de organizare a învăţământului preuniversitar, respectiv învăţământ cu frecvenţă, prevăzută de Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor care le întrerup din motive medicale.
  • Cuantumul ajutorului pentru familia cu copii, acordat potrivit prevederilor alin. (1), se diminuează în raport cu numărul de copii din familie, după cum urmează:
    • cu 50% din cuantumul ce revine fiecărui copil din familie, pentru luna în care acesta înregistrează mai mult de 15 absenţe nemotivate;
    • În perioada în care unul dintre soţi este detaşat pe perioadă determinată în interes de serviciu ori efectuează serviciul militar pe bază de voluntariat, condiţia de a locui împreună se consideră îndeplinită.
    • cu cuantumul ce revine fiecărui copil din familie pentru luna în care copilul înregistrează mai mult de 30 de absenţe nemotivate;
    • cu cuantumul ce revine fiecărui copil din familie, pe perioada în care copilul întrerupe anul şcolar, cu excepţia situaţiilor în care întreruperea este cauzată din motive de natură medicală;
    • cu cuantumul ce revine fiecărui copil din familie, pe perioada când copilul repetă anul şcolar din alte motive decât cele de natură medicală.
  • În situaţia în care unul dintre copii nu mai frecventează cursurile şcolare, acesta nu mai este luat în considerare nici la stabilirea venitului net lunar ajustat şi nici la stabilirea cuantumului ajutorului pentru familia cu copii.
  •  În cazul în care copilul care frecventează şcoala a împlinit vârsta de 18 ani în cursul unui an şcolar, ajutorul pentru familia cu copii se acordă până la finalizarea anului şcolar în care este înscris.
  •  Pentru lunile în care se acordă vacanţă şcolară, potrivit legii, ajutorul pentru familia cu copii se acordă în cuantumurile prevăzute la art. 18 alin. (2) – (5).
  •  Pentru familiile care au în întreţinere copii cu handicap/dizabilitate grav/gravă sau accentuat/accentuată, de vârstă şcolară, condiţia privind frecventarea fără întrerupere a unei forme de organizare a învăţământului preuniversitar, respectiv învăţământ cu frecvenţă, nu se aplică.
  •  Asistentul maternal profesionist beneficiază de ajutorul pentru familia cu copii doar pentru copiii săi, luându-se în considerare la stabilirea dreptului toate veniturile realizate de membrii familiei, cu excepţia celor provenite din alocaţiile de plasament şi alte sume acordate asistentului maternal ca urmare a instituirii măsurii plasamentului, în condiţiile legii.
  •  În situaţia în care copiii aflaţi în întreţinere urmează o formă de învăţământ în altă localitate decât cea de domiciliu sau de reşedinţă, condiţia de a locui împreună se consideră îndeplinită şi pe perioada respectivă.
  •  În situaţia în care copiii în vârstă de până la 18 ani urmează o formă de învăţământ în străinătate, aceştia sunt luaţi în calcul la stabilirea dreptului la venit minim de incluziune doar dacă reprezentantul legal al copilului prezintă, din 6 în 6 luni, documentul eliberat de unitatea de învăţământ din străinătate, în condiţiile legislaţiei statului respectiv, din care să rezulte frecventarea de către copii a cursurilor, precum şi numărul absenţelor înregistrate de aceştia, în vederea stabilirii cuantumului în condiţiile prevăzute la art.19 alin. (2).

 

 

 


Anexa nr. 4
La Normele metodologice

(Hotărârea 1154/2022)

LISTA BUNURILOR CE CONDUC LA EXCLUDEREA ACORDĂRII VENITULUI MINIM DE INCLUZIUNE ȘI A AJUTORULUI PENTRU ÎNCĂLZIREA LOCUINȚEI/ SUPLIMENTULDE ENERGIE

 

Bunuri imobile

1

Clădiri, alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu, precum şi terenuri situate în intravilan cu suprafaţa de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinţei şi a curţii aferente.

 

 

Bunuri imobile

1

Mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulaţie pe drumurile publice

2

Autovehicul cu drept de circulaţie pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepţia celor utilizate şi/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilităţi

 

3

 Şalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcaţiuni, cu excepţia celor necesare pentru transport în cazul persoanelor care locuiesc în aria Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării“

NOTĂ:

  În situaţia în care unul sau mai multe bunuri aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune este dat în închiriere/arendă/concesiune, acest bun va fi luat în calcul pentru persoana/familia care îl are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obţinută în urma cedării dreptului de folosinţă a bunului.

  Persoana sau familia care deţine pe lângă locuinţa de domiciliu o cotă-parte dintr-o altă clădire/spaţiu locativ/imobil poate beneficia de venit minim de incluziune indiferent de mărimea cotei, dacă prin această posesiune nu poate valorifica bunul respectiv.

 

Aflate în stare de funcționare

 

 Depozite bancare

 

1

Cel puţin unul dintre membrii familiei deţine, în calitate de titular, unul sau mai multe conturi/depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori faţă de valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat.

NOTĂ: Deținerea unuia dintre bunurile menționate conduce la excluderea acordării venitului minim de incluziune și a ajutorului pentru încălzirea locuinței.

Formularul standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei;

Declaraţia pe propria răspundere;

Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);

Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;

Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit (sau declarație notarială, după caz);

Certificat de naştere pentru fiecare copil (după caz);

Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei (după caz);

Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani (după caz);

Adeverință de la șomaj (pentru toate persoanele apte de muncă);

Adeverință medicală (medicul de familie);

Referat de la medicul specialist unde să fie menționată perioada pentru care nu poate desfășura activitatea în folosul comunității din motive de sănătate (daca este cazul);

Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.