Alocația de stat se acordă până la vârsta de 18 ani, sau, dacă copilul a împlinit vârsta de 18 ani, până la terminarea studiilor liceale sau profesionale.
Titularul dreptului la alocație este copilul, însă dosarul se depune pe numele reprezentantului legal, de către unul dintre reprezentanții legali ai copilului.
Reprezentantul legal al copilului poate fi: tutore, curator, părinții naturali ai copilului, asistentul maternal profesionist. În caz de divorț, alocația se plătește părintelui la care s-a stabilit, prin hotărâre judecătorească domiciliul copilului, căruia i s-a încredințat spre creștere și educare.
Plata alocației se face începând cu luna următoarea celei în care s-a născut copilul. Pentru copiii aflați în plasament, pentru cei cărora li s-a instituit tutela sau curatela, pentru copiii încredințați în vederea adopției sau adoptați, stabilirea dreptului se face cu luna următoare în care a fost emis actul de referință.
Plata alocației de stat se suspendă în situația în care se schimbă reprezentantul legal al copilului. Plata alocației de stat se suspendă dacă, pe o perioadă de trei luni consecutiv, reprezentantul legal sau tânărul nu a încasat drepturile.
Reluarea în plată se face pe bază de cerere scrisă întocmită de reprezentantul legal al copilului care se înregistrează la AJPIS Alba.
Plata alocației de stat încetează dacă a survenit decesul copilului sau după caz al tânărului.
Dreptul reprezentând alocația de stat pentru copil se cuvine și se plătește conform Legii nr. 61/1993, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar termenul de depunere a dosarului este de 12 luni de la data nașterii copilului. Plata dreptului se va face retroactiv.
Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială a Alba soluționează cererea, emite decizia de aprobare sau respingere și efectuează plata alocației de stat pentru cererile aprobate.
Cererea tip pentru acordarea alocației de stat pentru copii
Actele de identitate ale părinților copilului sau ale reprezentatului legal, după caz;
Certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;
Certificatul de căsătorie;
Certificatul și hotărârea copilului încadrat într-un grad de handicap (pentru copilul cu handicap);
Extras de cont pentru persoanele care solicită plata prin transfer bancar;
Declarație tip pentru copiii născuți în străinătate.
Acte identitate din țara de rezidență pentru copil și părinți, din care să rezulte numărul de identificare și adresa din țara respectivă pentru copil și părinți (NIE, CODICE FISCAL);
Adeverința din tara de rezidență, eliberată de Asigurările Sociale, din care să rezulte faptul că alocația de stat a încetat/părinții nu au dreptul la alocație de stat pentru minorul/ minorii (în cazul copilului născut în străinătate).
Împuternicire notarială, în cazul în care părinții/ reprezentantul legal nu se prezintă personal la depunerea cererii de alocație de stat în Romania
Cerere modificare ( formular tip pus la dispoziție de D. A.S. Sebeș);
Declarație consimțământ titular alocație ( formular tip pus la dispoziție de D. A.S. Sebeș)
CI/BI al titularului alocației de stat (domiciliul sau reședința în UAT Sebeș);
Certificat Naștere copil;
Adeverință cod IBAN pe numele solicitantului (dacă se dorește virarea în cont bancar a alocației de stat);
Alte documente, după caz (sentință divorț, hotărâre plasament, încheiere civilă pentru delegarea autorității părintești etc);