O.U.G nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor cu modificările și completările ulterioare.
H.G. nr. 52/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor cu modificările și
Persoanele care îndeplinesc condițiile de stagiu, conform legii (au realizat 12 luni în ultimele 24 de luni anterioare nașterii copilului, venituri supuse impozitului sau au fost în perioade de stagiu asimilate, pot beneficia opțional de următoarele drepturi:
Precizări:
Cuantumul indemnizației lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nașterii copilului. Cuantumul minim al indemnizației lunare nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referință, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăși valoarea de 8.500 lei.
Valoarea stimulentului de inserție:
a) în cuantum de 1.500 lei, dacă persoanele îndreptățite obțin venituri înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități. Cuantumul de 1.500 lei se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități;
b) în cuantum de 650 lei dacă persoanele îndreptățite obțin venituri după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități.
Cerere tip – Cerere acordare indemnizație pentru creșterea copilului
Act identitate părinți;
Certificatul de naștere al copilului
Adeverință eliberată de autoritățile competente sau de către angajator, după caz, din care să rezulte că a realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit;
Decizia de suspendare a contractului de muncă;
Declarație părinte solicitant;
Declarație (celălalt părinte) că îndeplinește condițiile pentru acordarea indemnizației creștere copil;
Adeverință eliberată de CASS privind perioada concediului de maternitate (în cazul în care dreptul se solicită de către tată);
Adeverință privind stagiul de cotizare, eliberată de Casa Județeană de Pensii (pentru beneficiarii pensiilor de invaliditate);
Actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitatea deplină de exercițiu al drepturilor civile, îndreptățită să beneficieze de indemnizație pentru creșterea copilului, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată ca reprezentant legal prin decizia directorului general al direcției generale de asistență socială și protecția copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească.
Adeverință eliberată de instituția de învățământ preuniversitar sau, după caz, universitar, care să ateste frecventarea cursurilor la învățământul de zi fără întrerupere, cel puțin 12 luni, până la data solicitării acesteia – original;
Dovadă eliberată de medicul de familie sau, după caz, de medicul specialist, în situațiile în care cursurile au fost întrerupte din motive medicale – original;
Contractul de muncă sau, după caz, dovada eliberată de angajatori ori de autoritățile competente străine sau române, tradusă și legalizată, care să ateste realizarea de venituri profesionale pe baza unor contracte individuale de muncă în străinătate– original;
Extras de cont bancar pe numele beneficiarului (ștampila băncii), pentru opțiunea de virare în cont bancar.
*Termen depunere dosar:
60 zile lucrătoare începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate sau în termen de maxim 60 zile lucrătoare de la data nașterii copilului pentru persoanele care nu au beneficiat de acest concediu
Cerere tip, componetată și semnată obligatoriu de ambii părinți;
Act identitate părinți;
Certificat naștere copil/copii pt. care se solicită dreptul;
Certificat de căsătorie (unde este cazul);
Certificat și hotărâre încadrare în grad de handicap, unde este cazul;
Certificat de Înregistrare activitate, eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului;
Certificat Constatator, cu mențiunea suspendare activitate + Rezoluția prin care s-a dispus suspendarea activității, eliberate de Oficiul Registrului Comerțului Alba;
Dovada veniturilor realizate ( Declarația Unică 212) pentru anul nașterii copilului și anul anterior;
Adeverința eliberată de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Alba privind concediul de maternitate, acordat mamei minorului;
Adeverință codul IBAN de la bancă, în cazul opțiunii virare în cont;
*Termen depunere dosar:
60 zile lucrătoare începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate sau în termen de maxim 60 zile lucrătoare de la data nașterii copilului pentru persoanele care nu au beneficiat de acest concediu
Cerere tip, completată și semnată obligatoriu de ambii părinți;
Act identitate părinte solicitant;
Certificat naștere copil/copii pt. care se solicită dreptul;
Certificat de căsătorie ( unde este cazul) sau livret familie;
Certificat și hotărâre încadrare în grad de handicap, unde este cazul;
Adeverința eliberată de instituția de învățământ, care să ateste frecventarea cursurilor de zi, fără întrerupere, până la data solicitării acesteia;
Adeverința eliberată de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate privind concediul de maternitate , acordat mamei minorului;
Adeverință codul IBAN de la bancă, în cazul opțiunii virare în cont;
Începând cu ziua următoare celei în care încetează concediul şi indemnizaţia de maternitate (minim 42 zile de la data naşterii copilului) şi s-a suspendat activitatea profesională, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 de zile de la acea dată.
Începând cu data naşterii copilului, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile legale pentru acordarea concediului de maternitate (eleve/studente, tata – în cazul in care mama nu îndeplinește condițiile de acordare a indemnizației pentru creşterea copilului), dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 zile de la acea dată.
Începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau plasamentului în regim de urgenţă sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 zile de la acea dată.
Cerere tip, completată și semnată obligatoriu de ambii părinți;
Act identitate părinți;
Certificat naștere copil/copii pt. care se solicită dreptul;
Certificat și hotărâre încadrare în grad de handicap, pentru copilul pentru care se solicita dreptul;
Dovada privind suspendarea activității pentru perioada în care se solicită concediul pentru creșterea copilului
Prin prelungirea perioadei de acordare în cazul în care există deja stabilit un drept de concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului și copilul este încadrat în grad de handicap în perioada în care solicitantul beneficiaza de dreptul la concediu şi indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului, dacă cererea este depusă înainte de încetarea dreptului anterior
De la data emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap, în cazul în care încadrarea în handicap se realizează după împlinirea de către copil/copii a vârstei de 2 ani şi pentru acesta/aceştia a fost acordat anterior concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului, prin acordarea unui nou drept de la data încadrării în grad de handicap, dacă cererea este depusă în termen de 60 zile de la această dată
Pentru copilul cu dizabilitate care a împlinit vârsta de 3 ani oricare dintre părinții firești sau persoanele care au adoptat, sau li s-a încredințat copilul în vederea adopției, sau care au copil în plasament sau în plasament în regim de urgență precum şi persoana numită tutore beneficiază de un concediu pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 7 ani după cum urmează:
Pe perioada concediului mai sus amintit se acordă o indemnizație lunară egală cu cuantumul minim al indemnizației (1496 lei).
Cerere tip, completată și semnată obligatoriu de ambii părinți;
Act identitate părinți;
Certificat naștere copil pt. care se solicită dreptul;
Certificat și hotărâre încadrare în grad de handicap, pentru copilul pentru care se solicita dreptul;
Dovada privind suspendarea activității pentru perioada în care se solicită concediul pentru creșterea copilului;
Pentru depunerea dosarului privind stimulentul de inserție acordat conform O.U.G.111/2010, cu modificările și completările ulterioare, până la vârsta de 3/4 ani (în cazul copilului cu dizabilități, sunt necesare următoarele acte:
Cerere tip – Cerere acordare acordarea stimulentului de inserție;
Actele de identitate ale părinților copilului (mama și tatăl copilului);
Certificatul naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;
Certificatul de naștere al copilului;
Certificatul de căsătorie;
Dovada eliberată de către angajator/angajatori din care să reiasă data cu care începe activitatea (decizie/dispoziție de reluare a activității) sau contractul de muncă (pentru persoanele care încep activitatea la alt loc de muncă decât la cel unde au avut suspendat contractul de muncă);
Adeverință tip completată de angajator/angajatori (în cazul solicitării stimulentului de inserție de la nașterea copilului);
Adeverință ANAF pentru anul nașterii copilului și pentru anul anterior nașterii copilului (pentru persoanele care au obținut venituri din activități independente) (în cazul solicitării stimulentului de inserție de la nașterea copilului);
Extras de cont pentru persoanele care solicită plata prin transfer bancar. Titularul extrasului de cont trebuie să fie același cu titularul dosarului;
Declarația părintelui solicitant;
Declarația celuilalt părinte.
Începând cu ziua următoarele celei în care beneficiarul realizează venituri supuse impozitului pe venit, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la acea dată.
Începând cu ziua următoare celei în care încetează concediul şi indemnizaţia de maternitate (minim 42 zile de la data naşterii copilului) şi s-a suspendat activitatea profesională, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 de zile de la acea dată.
Începând cu data naşterii copilului, pentru persoanele care nu îndeplinesc condiţiile legale pentru acordarea concediului de maternitate, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 zile lucrătoare de la acea dată.
Începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau plasamentului în regim de urgenţă sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 zile lucrătoare de la acea dată.
Oricare dintre persoanele îndreptățite, care au în întreținere un copil cu dizabilitate beneficiază, după caz, de următoarele drepturi:
De aceste drepturi nu poate beneficia părintele care, pentru același copil, are în același timp și calitatea de asistent personal ori care primește indemnizația de însoțitor.
Cerere (formular tip pus la dispoziție de D. A.S. Sebeș);
CI/BI părinți (domiciliul sau reședința în UAT Sebeș);
Certificat Naștere copil pentru care se solicită dreptul ( hotărâre plasament, încheiere civilă pentru delegarea autorității părintești, hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției, etc);
Certificat handicap copil pentru care se solicită dreptul, după caz;
Certificat încadrare handicap solicitant, după caz;
Certificat căsătorie, în cazul părinților căsătoriți;
Extras cont.
Pentru situația prevăzută la lit a) și b) începând cu luna următoare celei în care a fost eliberat certificatul de încadrare a copilului în grad de dizabilitate, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile de la această dată;
Pentru situația prevăzută la lit c), începând cu luna următoarele celei în care s-a născut copilul, dacă încadrarea în grad de dizabilitate a persoanei îndreptățite a fost efectuată înaintea acestei date, respectiv începând cu luna următoare celei în care a fost eliberat certificatul de încadrare a persoanei îndreptățite în grad de dizabilitate, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile de la această dată
Dreptul la concediul pentru creșterea copilului se acorda pe baza netransferabilă, solicitantului.
În situația în care ambii părinți îndeplinesc condițiile de acordare a acestuia, după cum urmează:
La depunerea dosarului se vor prezenta și actele de identitate în original
Beneficiarul are obligația de a anunța în scris orice modificare de natură a determina încetarea sau suspendarea plății drepturilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la apariția acesteia, la sediul DAS Sebeș, str. Aleea Lac nr.12.